Alexander Dohmen over Wistful

Een kort gesprek met de ambitieuze veelvraat over zijn afstudeerfilm.

Alexander Dohmen studeerde medio vorig jaar af met Wistful, een film over rouwverwerking en escapisme. Wij stelden de jonge regisseur, die daarnaast begenadigd cameraman is, enkele vragen.

“Het verhaal is uiteindelijk de drager van de film.”

Interview

Kun je iets meer over jezelf vertellen?

“Ik ben Alexander Dohmen, geboren op 13 november 1989 om half 9 ’s ochtends. Ik heb gestudeerd aan de Kunstacademie in Maastricht, richting Visuele Communicatie: Filmisch Beeld. Momenteel woon ik in Ingber en werk ik bij Submedia.”

“Mijn interesse voor film begon met het zien van films van Sergio Leone en Hayao Miyazaki. De echte fascinatie ontstond toe ik voor het eerst beeld en geluid samen ging monteren. Er ging een nieuwe wereld voor me open. Dat was ook het moment dat ik besloot Filmisch Beeld te gaan studeren in Maastricht.”

Welke film heb je gemaakt en waar gaat hij over?

“Wistful gaat over escapisme en rouw-verwerking. Over een man die probeert om te gaan met de dood van zijn vrouw door haar passie levend te houden in zichzelf.”

Hoe ben je op het idee gekomen voor de film?

“Ik had zin om op klassieke wijze een verhaal te vertellen. Met een klassieke opbouw en klassieke climax. Het genre western past daar perfect bij. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik onderzoek gedaan naar escapsime. Zo kwam ik op het idee om een film te maken met als startpunt het verhaal van Don Quichot. Ik koos ervoor van mijn hoofdpersonage iemand te maken die veel westerns gezien had. Van daaruit heeft het verhaal zich verder ontwikkeld.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het project?

“De ontwikkeling en pre-productie. Mijn thema en concept had ik pas in een vrij laat stadium van mijn afstudeerjaar definitief bepaald. Hierdoor moest ik snel keuzes maken en heb ik me niet lang op het verhaal kunnen ontwikkelen. Ik had dus ook niet veel tijd om alles te regelen.”

Wat is de grootste les die je hebt geleerd tijdens het maken van de film?

“Dat ik de volgende keer meer tijd moet steken in het ontwikkelen van het verhaal en dus ook de pre-productie. Het verhaal is uiteindelijk de drager van de film en bepaalt in hoeverre je boodschap goed overkomt bij de toeschouwer.”

Wie zijn de grote voorbeelden als filmmaker?

“Hayao Miyazaki en Stanley Kubrick.”

Wat doe je momenteel en heb je nog plannen voor een nieuwe film?

“Momenteel werk ik bij Submedia in Heerlen en doen we veel commerciële producties. Daarnaast werk ik nog aan diverse filmplannen, in allerlei verschillende functies. Een daarvan is een project van CineSud waarin we een boek van een Limburgse schrijfster gaan verfilmen. Hiervoor werk ik weer samen met enkele oud-klasgenoten. Een ander project is een korte film die ik samen met Lars Henderiks wil maken: een analoog experiment. We willen heel graag een film op 16mm draaien en de audio opnemen met een tape recorder. Momenteel wachten we op goed weer om wat testjes te doen. Ook werk ik aan een nieuw eigen scenario, dat een duidelijk Limburgs karakter moet gaan krijgen.”

Wat is de meerwaarde van CineSud voor jou?

“CineSud heeft me met veel mensen in contact gebracht en voor mijn film ook contact weten te leggen met de juiste mensen. Daarnaast ondersteunen ze me met de distributie en kunnen ze soms financieel iets bijdragen, wat toch altijd minder zorgen geeft en waardoor je je meer op de film kunt concentreren.”

Andere content