CineSud neemt 10 filmtalenten naar filmfestival Cannes

Makers krijgen een exclusief trainings- en netwerk-programma aangeboden door de stichting.

Tien filmmakers uit de stal van CineSud zijn door de stichting uitgenodigd om een zesdaagse trip te maken naar het filmfestival van Cannes. Hiermee wil CineSud de carrière van de filmmakers en de Limburgse filmindustrie een volgende boost geven.

Wereldpodium

De geselecteerde filmmakers hebben de afgelopen jaren deel uitgemaakt van CineSud Talent en zo van ontwikkeling tot en met distributie coaching en begeleiding gekregen en zelf filmproducties gemaakt. Het gaat om de volgende makers en (hun) bijbehorende films:

  • The Hangman | Tim Sagl (director)
  • Barbara | Mark Handels (director), Alexander Dohmen (editor)
  • Shadowhunter | Nicole Jachmann (director, writer), Ayse Remmler (editor)
  • Kalinka | Remy Kooi (director, writer), Sander Pleijsier (producer, sound-designer)
  • Coquille | Yorn Heijnen (director, producer), Sammy Wisniewski (producer), Thijs van Dijk (writer)

Op het programma in Cannes staat een bezoek aan het prestigieuze Marché du Film, maar ook verschillende workshops, bijzondere een-op-een ontmoetingen met mensen uit de industrie en netwerkmeetings zijn onderdeel van de zesdaagse reis.

Professionalisering

“We willen niet alleen makers hier in de eigen provincie en landsgrenzen in contact brengen met makers van elders, maar ze ook op de grootste podia ter wereld zelf de wereld laten verkennen”, aldus directeur van CineSud, Guido Franken. “De afgelopen jaren hebben we tientallen makers begeleid en getraind bij het maken van een eerste, tweede of derde professionele productie. Door hen nu mee te nemen naar het grootste wereldpodium op gebied van film, kunnen we weer een volgende stap toevoegen aan de professionalisering van hun eigen carrière en die van de Limburgse film.”

Het filmfestival van Cannes, dat dit jaar plaatsvindt van 8 tot en met 19 mei, herbergt namelijk de grootste filmmarkt van de wereld: de Marché du Film. Op de Marché du Film komen jaarlijks ruim 12.000 industry professionals af, uiteenlopend van producenten tot distributeurs en sales agents en van buyers tot representatives van fondsen, festivals en omroepen. “We begeleiden de makers bij het maken van afspraken met industry professionals, organiseren zelfs enkele exclusieve ontmoeten met key players in de industrie en zorgen dat de talenten netwerkmomenten en recepties en conferenties kunnen bezoeken,” vervolgt Franken.

Market Screening

Daarnaast gebruikt CineSud de Marché du Film ook om de makers en hun korte films op het internationale podium te presenteren met een officiële Market Screening, die plaatsvindt op donderdag 17 mei om 13.30 uur in Palais de Festival (Palais F). Met hun korte film maken de makers ook deel uit van de Short Film Corner. Dit platform biedt de makers tevens de mogelijkheid workshops en lezingen te volgen.

De uitbreiding van het CineSud Talent programma met deze trip is een logische stap volgens Franken. “We hebben de afgelopen jaren door steun van vele partners en overheden de ontwikkeling van filmtalent enorm kunnen versnellen en uitbreiden. De toevoeging van een trainingsprogramma op een podium als Cannes is een logische volgende stap in onze ambitie makers steeds specifieker te trainen. Eerder al introduceerden we hiervoor de FilmCampus en DocCampus en het Filmlab met één-op-één coaching. Deze trainingsreis voelt als een het laatste puzzelstukje om de makers alle tools te bieden die nodig zijn.”

Het is de bedoeling dat er vanaf dit jaar jaarlijks een traingingsprogramma op grote internationale filmpodia wordt verzorgd voor een selectie talenten. “Die talenten hoeven overigens niet persé een film gemaakt te hebben in het kader van CineSud Talent,” verduidelijkt Franken. “Ook makers die we op een andere manier ondersteund of begeleid hebben en waarvan we denken dat ze hiermee hun carrière in een stroomversnelling kunnen brengen, zijn meer dan welkom.”

Bekijk hier meer in een speciale flyer!

Andere content