Over There

CineSud Talent 2015, Thijs van Dijk

Psychologisch drama over jong tienerstel betekende ook voor regisseur een innerlijke zoektocht.

Over There laat de laatste nacht zien uit een dramatisch hoofdstuk voor een tienerstel. Op de weg naar volwassenheid komen ze zichzelf en hun eigen naïviteit tegen: een gestolen auto, geen werk, tienerzwangerschap: de ‘grote mensen-wereld’ is zwaarder dan ze dachten.

Over de regisseur

Thijs van Dijk werd geboren in Noord-Brabant, maar groeide op in Limburg. Tijdens een MBO-opleiding liep hij zelf geïnitieerde stages binnen de theaterwereld waar hij onder meer als regie-assistent optrad bij de jeugdvoorstelling Nu Even Niet (Inèz Derksen, Het Laagland) en de korte opera Mozart & Salirie door Rimsky-Korsakov (Sybrand van der Werf). Ook proefde hij van moderne dans, performance art en experimenteel theater, maar na het verkrijgen van een bescheiden netwerk in het filmvak is hij het meest toegewijd geraakt aan dit medium. Na een tal van masterclasses via CineSud betekende Over There zijn regiedebuut.

Directors statement

“The thematic of the film derived from experiences from my own life, however not directly. During high school there were some fellow students that disappeared from school because of pregnancy, I was intrigued by the fact that those girls needed to grow-up fast and suddenly. That mingled with a frustration I endure myself: the need to grow up fast, to be further than where I was at the moment. So this teenage couple came to my mind, who longed for their own house, bells and bliss. While one of them is still in school the other didn’t go to colleges and wanted to work, when the girl turns out to be pregnant they decide to give that family wish a go. While creating this story I decided that only the end would be worth telling.”

“Telling a story as writer or director is all about mastering understanding to me and exchange this with the audience, that is what I tried to achieve with Over There. While I was told many times to use more dialogue to explain their past, I deliberately putted that advice aside. Because, it doesn’t matter where they came from: what they did wrong and what struck them, but the feelings that moved them do. When people read an article about an abandoned stillbirth they immediately feel disgusted, and find it unacceptable, horrible. In Over There I tried to avoid those feelings, the audience was meant to see what this situation was doing to this couple. I am sure they will not agree with the choices made by these teenagers, they don’t have to. But I am hoping to show that the absence of morality cannot always be judged as inhuman. Where the judge adores his norms and values, he lacks in empathy.”

“The filming style is a bit experimental, without a shot-list we tried to capture the story closely by following what happened on the set. The photography was set on feeling and we decided to capture the lens flares from the car’s head lights to underline the presence of the vehicle and all it stands for. The title Over There implies the distance to society, how this kind of situations happen within a stone’s throw. The intro ends with leaving the road and during the credits we see the car returning to the other car lights in the distance, to me it meant the leaving of and returning to join the stream of every day’s life.”

“I am sure they will not agree with the choices made by these teenagers, they don’t have to. But I am hoping to show that the absence of morality cannot always be judged as inhuman. Where the judge adores his norms and values, he lacks in empathy.”

Lees hier een interview met Thijs van Dijk

Over de film

Over There werd in twee avonden en nachten opgenomen in Heerlen, op een verlaten terrein aan de rand van de stad. Met temperaturen rond het vriespunt was het voor de cast en crew (die weinig bewegingsvrijheid hadden) niet altijd een pretje, maar het harde werken de toewijding zorgden voor veel warmte. De debuterende regisseur werd op de set begeleid door CineSud en Submedia Producties, die ook camera en licht voor hun rekening namen. Verder stonden op de set nog beginnende makers in diverse disciplines, zoals boom-operators, clapper-louders, licht-assistenten en productie-assistenten. Voor de muziek en het sound-design werd nauw samengewerkt met de ervaren Dennis Braunsdorf.

Na de première

Over There werd, naast diverse vertoningen op filmgerelateerde events van CineSud, goed opgepakt door internationale festivals. Op het lijstje staan onder andere Corto Creativo Short Film Festival, Los Angeles CineFest, Shorts of the Year, Euregion Shorts Film Festival en the WE Film Festival. De film ontving een special mentions van de jury van Shorts of the Year en een Award of Excellence tijdens het Headline International Film Festival in Hollywood.

Regisseur Thijs van Dijk ontwikkelt momenteel nieuwe filmplannen, schrijft scripts en is betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe filmplannen van jong talent en deed de regie van de lowbudget langspeelfilm De Nacht en is gestart met een parttime studie Psychologie.