De Filmcrew: Boom-operator

De filmhengel(aar) nader bekeken.

Je moet flexibel en lenig zijn, sterke armen hebben en handig zijn. Een acrobaat? Nee, we hebben het over de boom-operator op de filmset.

Boom-operator

De boom-operator, in de volksmond beter bekend als de geluidsman, is verantwoordelijk voor het opnemen van het geluid op de set. Hierbij gaat het niet alleen om dialogen, maar ook setnoise, bepaalde (bepalende) sfeergeluiden, etc. Natuurlijk is de befaamde hengel niet diens enige instrument, ook werkt hij met zendmicrofoons die overal en nergens verstopt kunnen zitten. Bij normale en big budget producties besteedt de geluidsman het hengelen uit aan een assistent of collega, die dan feitelijk de boom-operator is. Bij kleine crews is de geluidsman boom-operator en sound-mixer in één.

De hengel

Je staat er bijna niet bij stil, maar er moet ook een moment zijn geweest waarop de boom, in het Nederlands vaak de hengel genoemd, voor het eerst gebruikt werd én dus vervaardigd moest worden. Volgens de overlevering gebeurde dit bij de opnamen van de Paramount-film The Wild Party (1929). Door een stabiele constructie zorgden ze ervoor dat een gewone microfoon verlengd werd, zodat de geluidsman meer bewegingsvrijheid had. Ze vergaten echter patent aan te vragen, waardoor een jaar later Fox Film Corporation met de eer ging lopen. De hengel is daarnaast ook een vaste klant in blooper-filmpjes van opnamen, als hij weer per ongeluk boven in beeld bungelt. En soms, heel soms, haalt de hengel zelfs een eindversie van de film.

Geluidsman Kees Linthorst over zijn werk:

“Op een set wordt slechts de basis van een geluidsband gelegd. Daarna zijn er nog zeer veel bewerkingen nodig om het tot een compleet filmgeluidsbeeld te verheffen. (…) Ik ga ervan uit dat het geluid op de set net zo uniek en onvervangbaar is als het beeld.”

Andere content