“Een filmfestival gaat per definitie over verhalen”

Het Dutch Mountain Film Festival neemt steeds duidelijker een onmisbare
plaats in in het mondiale speelveld.

Van 6 tot en met 13 maart vindt op verschillende plaatsen in de Euregio Maas-Rijn het Dutch Mountain Film Festival plaats. De zesde editie alweer sinds festivaldirecteur Toon Hezemans in 2011 samen met Thijs Horbach het initiatief nam voor dit inmiddels internationaal gedragen en gewaardeerde festival.

“We hebben meer inzendingen dan ooit.”

Het Dutch Mountain Film Festival … leg eens uit.

“Het Dutch Mountain Film Festival (DMFF) is een bergfilmfestival in een land dat nagenoeg vlak is. Dat lijkt misschien vreemd, maar de bergfilm, een van de oudste cinematografische genre’s, gaat over de relatie van de mens en de woeste, onherbergzame natuur. Juist in een aangeharkt land als Nederland, dat bijna in haar geheel is ontworpen op de tekentafel, snakken we naar verhalen over het onaangetaste landschap en de confrontatie van de mens met de onbarmhartige bergwereld. De eerste bergfilms zijn bijna zo oud als de cinema: de oudste opnames dateren van 1904. De eerste poolreizigers legden al filmisch hun avonturen vast en leerden en passant de camera hanteren onder extreme omstandigheden.”

Hoe ben je ooit op het idee gekomen om hier een bergfilmfestival te starten?

“Ik ben kunstenaar èn bergklimmer. Ooit ging ik zelfs mee als cameraman op een klimexpeditie in voormalig Irian Jaya. Toen ik een aantal jaar geleden met mijn klimmaat Thijs Horbach een 24-uurs race voor bergklimmers had gewonnen, wilden we daar een filmverslag van laten zien. De overweldigende respons zette ons aan het denken en toen een paar jaar later Filmhuis De Spiegel in Heerlen vroeg of we niet samen een festival wilden organiseren, was ons snel duidelijk wat het moest worden.”

Het festival staat alweer voor haar zesde editie. Wat waren de absolute hoogtepunten tot nu toe?

“Het zien groeien van het festival is op zich al een hoogtepunt. We hebben zeker de eerste jaren van alles moeten uitproberen en hebben ook films vertoond onder extreme omstandigheden: op de sneeuw in Snowworld en diep onder de grond in de Kannerberg. Maar ook de vertoning van ‘Eye to Eye Everest’ in Eye Amsterdam met een uiterst kritisch publiek van filmmakers en bergklimmers was bijzonder. Er waren erg mooie films te zien, die niet alleen over bergsport gingen. Zelf ben ik nog steeds onder de indruk van ‘Il Capo’ van Yuri Ancarani, een briljante korte poëtische film over een marmergroeve in Italië. Hoogtepunten zijn ook de ontmoetingen en aanwezigheid van filmmakers en protagonisten. De bejaarde kapitein Bob Shepton, is er dit jaar voor de tweede keer bij!”

Waarom zou het publiek, en ook de filmmaker, juist naar dit festival moeten komen en wat is voor jou de belangrijkste drijfveer dit festival jaarlijks met zoveel passie te blijven organiseren?

“De berg staat symbool voor al onze angsten en verlangens, het goddelijke, het onbereikbare. Juist in onze tijd waarin wij voortdurend ‘online’ zijn en digitaal verbonden, is dat barre, stille, ongenaakbare berglandschap een verbinding met onze oergedachten. Op het bergfilmfestival komen we in aanraking met de verhalen van kunstenaars en filmmakers over die ‘andere’ wereld. Een filmfestival gaat per definitie over verhalen, meer nog dan over film. De film is het medium, als een venster, waardoor je naar de bergen kijkt.  Voel je waar ik wil zijn, wat het is dat me verwondert, waar die passie vandaan komt?”

Toen je met het DMFF startte, was er feitelijk nog vrij weinig van een filmklimaat in Limburg. Hoe anders is dat nu voor jou en welke rol heeft het DMFF daarin gespeeld? En ook andersom: hebben andere initiatieven of ontwikkelingen ook bijgedragen aan jouw festival?

“Film in Limburg was gefragmenteerd en bleef binnen eigen kring. Er waren wel kleine filmfestivals, maar vooral voor makers. Ons festival spreekt een brede doelgroep aan, hoewel we aanvankelijk vooral hardcore klimmers op bezoek kregen die vooral spectaculaire acties op moeilijke wanden wilden zien. Door de samenwerking met Filmhuis De Spiegel en onze eigenwijze programmering, waarbij we arthousefilms in eenzelfde blok programmeren als een klimfilm, hebben we ons publiek opgevoed. We hebben ook altijd trailers laten maken en samengewerkt met bijvoorbeeld de opleiding CMD van Hogeschool Zuyd en de ABKM. CineSud heeft voor DMFF 2015 het project Mijn Film opgezet, waarbij in de eerste editie mijnsteenbergen in de regio werden verfilmd. De resultaten gingen zelfs in Duitsland in première. De samenwerkingen beginnen steeds meer resultaten af te werpen en we hopen dat in de toekomst ook het landschap hier dichter bij huis bij de inzendingen een plek gaat krijgen.”

Kun je al meer vertellen over de inhoud van de komende editie?

“We hebben weer een stapje gemaakt; het festival is nu een hele week, op meerdere plaatsen in de Euregio Maas-Rijn. Het is altijd weer spannend om te zien of wat we bedenken ook gaat werken. We hebben meer inzendingen dan ooit voor de DMFF Awards en daar zitten pareltjes bij. Ik ben blij dat ik niet in de jury zit, want de keus zal moeilijk zijn. Wat zeker de moeite waard is: The Great White Silence van Herbert Ponting uit 1924 met live muzikale begeleiding door Kevin Toma. Of de film Tanna, die ook op IFFR te zien is. Premières zijner ook: de film Sherpa is een hele grote, en de zeer sympathiek film Tom. Wat ook bijzonder is: een hele avond met allerlei poolfilms op vrijdag 11 maart en een aantal Nepalese producties; één van vlak na de aardbeving.”

Op welke wijze werk je samen met CineSud (ook buiten het festival om) en hoe versterken jullie elkaar?

“CineSud is een sparringpartner en vraagbaak. Thijs is dokter en ik ben kunstenaar en de filmwereld is toch nog betrekkelijk nieuw voor ons, hoewel je ons niets meer hoeft te vertellen over filmfestivals of de bergfilm. Maar CineSud kan wel een brug slaan naar de makers in de regio en inhoudelijke tips leveren. We vragen CineSud bijvoorbeeld ook om de lezingen en workshops voor professionals te verzorgen op ons festival, want juist die mooie mix van makers en bezoekers, maakt het zo levendig. Ook dit jaar organiseren we weer gezamenlijk een workshop op zaterdag 12 maart over interactieve film en is er een drone-manifestatie met introducerende lezing.”

Andere content