In gesprek met Guido Coppis

Aanstormend Limburgs filmtalent.

De jonge filmmaker Guido Coppis is pas 17 jaar, maar maakt al veel indruk. Met zijn film Crown won hij Kunstbende Limburg, ‘Adem’ werd bekroond tijdens het Euregionaal Jeugdfilmfestival en de film die hij meteen daarna maakte, IJzer in mijn Aderen, schopte het tot internationale festivals en nominaties voor onder meer Beste Regisseur. Wij stelden Guido enkele vragen.

Europees drama

Pas 17 jaar is hij, Guido Coppis uit Venray. Zijn oeuvre telt echter al meer films dan dat van veel filmmakers op leeftijd. En hij gaat in rap tempo door, want terwijl we hem spreken, bereid hij alweer twee nieuwe korte films voor. “Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd in film, en vooral in Europees drama,” vertelt Guido. Zijn nieuwste film, IJzer in mijn Aderen, past in dit straatje en is een van de vele voorbeelden van een film die hij naast zijn studie op het Rijn IJssel in Arnhem heeft gemaakt.

IJzer in mijn Aderen

“De film gaat over een gezin waarvan de ouders uit elkaar zijn. Moeder Erica en zoon Jonas proberen er het beste van te maken. Erica lijdt echter aan borstkanker en haar gezondheid gaat snel achteruit. Jonas komt voor een moeilijke situatie te staan. Hij vecht samen met zijn moeder tegen de kanker terwijl het gemis van zijn vader langzaam aan hem vreet.” Een zwaar thema, ook nog eens gemaakt in een beklemmende arthouse-stijl. “Ik wilde altijd al een film maken over moederliefde. Dat heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot de band tussen moeder en zoon. Daaruit is deze film gekomen.”

Uitdagingen

“De film was zo goed als no-budget, dus er waren veel problemen die opgelost moesten worden. Voor mij persoonlijk was het moeilijkste om de juiste toon te vinden voor de film. Ik wist dat ik de film beklemmend en ‘koud’ wilde maken, de uitdaging was echter om dit op zo’n manier te doen dat het subtiel blijft en zijn kracht niet verliest. Ik heb hier in de voorbereiding veel aandacht aan besteed, om de perfecte balans te vinden tussen de cameravoering, die zeer bepalend en aanwezig is in de film, en het spel. Het laatste dat je wilt is dat het een het ander gaat overkoepelen, en dus een van de twee zijn kracht verliest. Bij dit project heb ik ook voor de eerste keer samen gewerkt met een sound-designer. Dan besef je pas echt wat geluid met je film kan doen!”

Voorbeeld

“Michael Haneke is zeker mijn grote inspiratie. Ik ben al heel lang fan van zijn films. Hij heeft een zeer unieke manier van film maken, hij observeert zijn karakters en verhalen. Daardoor voelen zijn films zo enorm geloofwaardig en werkelijk, iets wat niet veel filmmakers kunnen doen. Tenminste, niet zoals hij dat kan.” Ook voor CineSud heeft Guido nog mooie woorden. “Het is fijn dat CineSud ook jonge makers serieus neemt en hen ook voor zover het kan probeert te steunen, zoals ook bij deze film is gebeurd. Niet alleen financieel, maar ook op andere manieren.”

Andere content