In gesprek met Kim Hotterbeekx

Kim maakt de korte film Hotel Oswald in het kader van CineSud Talent 2017.

Afgelopen jaar studeerde Kim Hotterbeekx af aan de MAMDT in Maastricht. Dit jaar is haar filmplan Hotel Oswald geselecteerd voor CineSud Talent 2017. Momenteel probeert ze via crowdfunding het laatste deel van het budget bij elkaar te verzamelen.

“Ik hoop mijn eigen stempel te kunnen drukken op films en hierdoor bij te dragen aan de unieke filmindustrie die wij hier hebben.”

Hotel Oswald

Wie is Kim?

“Mijn naam is Kim Hotterbeekx, geboren in 1994, wonend in Maastricht. Ik heb vier jaar filmisch beeld gestudeerd aan de Maastricht Academy of Media Design and Technology. Na mijn afstuderen ben ik mijn eigen bedrijf opgestart en ben ik vooral bezig met het schrijven van scripts en het voeren van regie. Momenteel ben ik bezig met de pre-productie van een nieuwe korte film genaamd Hotel Oswald, die deel uitmaakt van CineSud Talent 2017. Ook hiervoor heb ik het script geschreven en zal ik de regie gaan doen.”

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak?

“Eigenlijk vind ik het proces van film maken op chronologische wijze steeds leuker worden. Pre-productie is in eerste instantie veel zaken regelen, mensen mailen, financiering bij elkaar zoeken, alles is nog vrij zakelijk en droog, maar een goede voorbereiding is key voor een goede productie. Vervolgens komt de productie en ik moet zeggen dat ik op de set staan wel echt ongelofelijk tof vind. ‘It’s where the magic happens’. Als je vanaf een afstandje naar je set en spelers aan het kijken bent, en je film beetje bij beetje zijn visuele vorm begint te krijgen, daar kan geen gevoel tegenop, dat geeft me echt een kick. En dan natuurlijk de post-productie: hier vallen alle puzzelstukjes in elkaar en wordt alles waar je met je crew zo hard aan gewerkt hebt ineens tastbaar. Waar ik me altijd op verheug in de post is het moment waarop de muziek of soundscapes worden toegevoegd aan je beeld. Dit geeft een film zoveel meer lading, zoveel meer kracht. Iedere dag opnieuw prijs ik mezelf gelukkig dat ik deel mag uitmaken van het mooiste vak ter wereld.”

Waar gaat Hotel Oswald over?

“Hotel Oswald is gebaseerd op de korte film Die Erscheinung, geregisseerd door Richard Oswald in 1919. Ik was nog vrij jong toen ik deze film voor het eerst zag, en hij heeft zo’n blijvende impact op me gemaakt, dat ik dit verhaal graag wilde her-creëren in een nieuw filmproject. Hotel Oswald vertelt het verhaal van Helen en Naomi die samen inchecken in een hotel. Maar wanneer Naomi plotseling verdwijnt, komt Helen erachter dat er meer in het hotel speelt dan dat het lijkt. We zitten nu in de pre-productie en dat vind ik altijd een erg spannende tijd, maar gelukkig heb ik een lieve en professionele crew waar ik op kan terugvallen.”

Wil jij Hotel Oswald steunen? Kijk eens bij CineCrowd.

Zelfverzekerd

Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?

“De gedachte dat ik niets anders wil doen dan film maken is eigenlijk net iets te laat tot me door gedrongen. Toen ik namelijk op de Kunstacademie studeerde, heb ik eerst een jaar Textiele Vormgeving gedaan. Dit beviel me totaal niet en vanaf dat moment ben ik me gaan afvragen wat ik nou eigenlijk echt wilde met mijn leven. Toen viel ineens alles op zijn plek. Van kinds af aan keek ik thuis al zo veel films, van de klassiekers tot aan vrij onbekende art-house films. Ik denk dat ik dit ook wel aan mijn vader te danken heb, die zelf ook een enorme filmfanaat is. Ik besefte me ineens dat ik altijd zo’n voorliefde voor film heb gehad, dat dit eigenlijk de enige logische stap zou zijn om te nemen. Dus toen ben ik Filmisch Beeld gaan studeren, en het was alsof ik in een warm bad terecht kwam.”

Welk advies zou jij aan je ‘jongere ik’ geven?

“Als ik mijn jongere ik advies zou moeten geven, dan zou dat denk ik zijn: ‘Wees eens wat meer overtuigd van jezelf’. Het heeft een tijdje geduurd tot ik mezelf echt heb kunnen aanleren om meer overtuigd te zijn van mezelf. Je hebt van die mensen bij wie het echt in het bloed zit om ontzettend zelfverzekerd te zijn, van die mensen die nooit twijfelen. Deze eigenschap heb ik helaas nooit aangeboren gekregen, maar door steeds meer ervaring op te doen in de praktijk heb ik beetje bij beetje geleerd om zeker van mijzelf te zijn en tegen mezelf te kunnen zeggen: ‘Je staat hier niet voor niets’. Daarnaast: ‘Laat je niet tegenhouden door beperkingen, dream big.'”

Welke prestatie heeft je het meest trots gemaakt?

“Eigenlijk is dat het project dat nog komen gaat: Hotel Oswald. Ik was zo ontzettend blij toen ik hoorde dat dit project was gekozen voor CineSud Talent. Zeker aangezien het een vrij persoonlijk project is, in die zin dat de motivatie om de film te maken vanuit persoonlijke beweegredenen zijn ontstaan. Om dan te horen te krijgen dat buitenstaanders ook potentie zien in het verhaal dat je hebt geschreven, dat geeft een heel voldaan gevoel, dat je ook de motivatie geeft om verder te gaan met film maken en een duwtje in de rug geeft.”

Identiteit

Zijn er ontwikkelingen waar je naar uitkijkt?

“Ik kan niet wachten om aan de realisatie te beginnen van Hotel Oswald, maar naast dit project is er nog een ander project waar ik erg naar uit kijk. Dat is de historische serie genaamd Spiraal van Wraak, die we eind dit jaar zullen gaan opnemen en waar ik ook de regie voor mag gaan doen.”

Welke uitdagingen of kansen zie jij voor onze filmregio?

“Een verschil tussen filmmakers uit de Randstad en makers hier in het zuiden is het gevoel van loyaliteit. Als hier een low-budget filmproductie gemaakt wordt, zijn mensen veel sneller geneigd hard te werken voor weinig tot geen geld. Hier kun je aan mensen aflezen dat de drive om hard te werken komt vanuit hun passie voor het vak, en niet alleen voor het geld. Ik wil hier niet mee zeggen dat makers hier in de regio geen vaste uur-tarieven mogen hanteren, of dat er in het noorden geen loyale filmmakers zitten, maar het is gewoon erg fijn om te weten dat je op iemand kan bouwen en diegene zich volledig inzet voor de film, vanwege de ambitie om het een mooie film te maken en met film bezig te zijn. Het is heerlijk om met gepassioneerde makers samen te werken en ik denk dat de drive om jezelf te bewijzen als Limburgse maker in Nederland daar ook aan bijdraagt.”

Wat is voor jou de meerwaarde van films maken in de regio?

“Films maken in deze Euregio heeft meerdere voordelen. Zo heb je hier een prachtig, uniek landschap, zeker als je dit vergelijkt met andere plekken in Nederland. Daarnaast heeft Limburg een hele eigen mentaliteit en identiteit, en makers uit deze regio dragen dat (bewust of onbewust) met zich mee. Ik heb het gevoel dat makers hier veel unieke verhalen te vertellen hebben, misschien komt dit door de historie en cultuur die in de regio schuilt, dat durf ik niet te zeggen. Maar het is er wel, het is voelbaar, mensen dragen het mee in de verhalen die ze vertellen.”

Op welke gebieden zie jij nog mogelijkheden tot verbetering met betrekking tot het maken van films in deze regio?

“Wat vooral van belang is, is dat ook het bedijfsleven graag samenwerkingen aangaat met bijvoorbeeld een instantie als CineSud. Het probleem is hier namelijk het gebrek aan investeringen voor de filmbranche waardoor en vrij weinig grote producties worden gedraaid, en bedrijven zich hierdoor ook minder snel geroepen voelen om te investeren in filmprojecten. Dit moet veranderen als we als Euregio vooruitgang willen boeken. Het geld voor film ligt nu in de Randstad en als wij ons als Limburgse makers ook willen laten horen, moeten we ervoor zorgen dat er meer financiële mogelijkheden zijn voor film in de Euregio.”

Vind je dit interessant?
Naast een crowdfunding via CineCrowd, kun je Kim ook steunen middels onze Club van 100. Interesse?
Tell me more

Andere content