In gesprek met Melissa Breuer

Art-director laat de laatste jaren sterk van zich horen.

Melissa Breuer werkt als architect en kunstlerares, daarnaast is haar grote passie ‘film’. Geïnspireerd door haar ouders werd de wereld rond film haar met de paplepel ingegoten: ‘special effects en visuals’ door haar vader en ‘inhoudelijk en betekenis’  door haar moeder. Toen ze twee jaar geleden regisseur Vincent Konings tegen het lijf liep, dacht ze echter pas voor de eerste keer aan een stap als crewlid voor producties op het witte doek. Inmiddels werkte ze mee aan enkele korte films, waaronder de CineSud Talent film The Hangman, en bijvoorbeeld de bioscoopfilm Hallo Bungalow.

“Een goede pre-productie die doordacht is – is  essentieel.”

Art-direction

Als art-director ben je verantwoordelijk voor alles wat je ziet in beeld en sta je in nauw contact met de regisseur,” vertelt Melissa. “Daarnaast stuur je de set-dressers, kostuum en make-up aan. Je bent verantwoordelijk voor het creëren van de fysieke context van de film. Dat in alle fases: van de pre- tot de post-productie. Zelfs wanneer er amper ruimte is voor een decor, bijvoorbeeld alleen een witte kamer, zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden. Dat kan ook in kleine attributen zitten, zoals de continuïteit van een telefoon of sigaret. Het is dus belangrijk dat je oog hebt voor detail. Je moet tot de kern van het verhaal gaan bij het neerzetten van een wereld om deze te begrijpen en zo sterk mogelijk te maken.”

Onderschat

Waar iedereen het altijd heeft over de acteurs, de regisseur of het mooie camerawerk, rijst al snel de vraag op of art-direction een onderschat vak is. Melissa ziet dat niet zo. “Als dat al zo is, merk ik daar zelf niet veel van. Ik kom altijd voor mezelf en voor mijn ideeën op. Een goede pre-productie moet doordacht zijn en is essentieel. Je moet zorgen dat je alles op orde hebt en op tijd zaken kunt aankaarten die van belang zijn. Gezien het budget vaak beperkt is – ook al werk je aan grote producties mee -, probeer je eerst zoveel mogelijk spullen gratis of via de kringloop te krijgen. Waarom zou je iets nieuws kopen als het bij wijze van voor het oprapen ligt?”

“Als er dan toch rekwisieten moeten worden aangeschaft, geef ik aan welk budget ik daarvoor nodig heb. Ook als art-director is het belangrijk dat je consequent bent in je communicatie en opkomt voor jezelf en je team, maar doe dit altijd vanuit een positieve energie.”

Hard werken

Terwijl elke film een art-director nodig heeft, zijn er maar weinig mensen die van de daken schreeuwen dat ze het zijn of kunnen. Volgens Melissa komt dit omdat het niet het meest aantrekkelijke vak verbonden aan het filmmaken is. “Het is hard werken, je bent al lang voor een film gedraaid wordt druk bezig. Je moet graag heel veel voorbereidend werk willen doen en de meeste mensen staan liever gewoon op de set – niet ervoor of erna.  Zelfs tijdens de draaidagen moet je altijd een dag vooruit denken en kijken wat je dan weer allemaal nodig hebt. Goede planning is om deze reden essentieel. Je moet constant op je hoede zijn voor details die in de hoekjes schuilen, bijvoorbeeld kabels of andere zaken die niet in de scène thuishoren. Wanneer ik alles controleer op de monitor, de shot perfect is en we door kunnen naar de volgende, geeft mij dat voldoening. Je moet dan ook gedreven zijn en liefde hebben voor film wil je dit beroep gaan uitoefenen – geen passieve, maar échte liefde voor film.”    

Limburg

Alhoewel Melissa woonachtig is in België voelt ze zich goed thuis in de Limburgse filmwereld en werkt hier graag aan projecten. “We maken films die inhoudelijk sterk zijn. We hebben zoveel authentieke verhalen die we met ons meedragen en nemen de geschiedenis van onze voorouders met ons mee. Voor een goede shot nemen we niet alles als vanzelfsprekend en zijn niet snel tevreden, dus blijven we draaien tot we de perfecte shot hebben.”

Droom

Wat is je droom in de wereld van film?

“Een science fiction film draaien. En als production designer en art-director fungeren, een expressie die ik graag doe: het vormen van fysieke werelden in beeld dat voor iedereen onbekend is.”

Andere content