In gesprek met Raimond van Soest

Wij spraken met Nederlands bekendste storyboard-artist.

De naam Raimond van Soest zal bij het gewone publiek niet direct een belletje laten rinkelen, maar als storyboard-artist staat hij al jaren aan de wieg van grote Nederlandse films. Wij spraken met Raimond over zijn vak.

“Het uitdenken en creëren van een film is magisch.”

Raimond, vertel eens …

“Mijn naam is Raimond van Soest, geboren in Utrecht. Begonnen als freelance illustrator, maar door een oproep van het filmfonds aan beginnend scenarioschrijvers het filmvak ingerold. Ik werd geselecteerd voor treatment- en scenario-ontwikkeling en werd aan Frans van Gestel (als script-coach) en Roel Reine (regisseur) gekoppeld. Zij zagen mijn schrijf-, film- en tekentalent en vroegen mij beide hun films te storyboarden. Dat was voor Phileine Zegt Sorry en Adrenaline. Later volgden vele andere films (o.a. Alles is Liefde, Simon, de Kameleon, Oorlogswinter, Michiel de Ruyter) en tv-commercials van Vodafone tot Radio Veronica en van Amnesty International tot Krasloten.”

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

“De algehele pre-productie! Het uitdenken en creëren van een film is magisch. Het terugzien van wat je bedacht hebt op het grote scherm geeft een enorme kick.”

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

“Ik heb onlangs concept-art getekend voor een nieuw project van Bos Bros Film, van regisseur Anne de Clercq, en ik ben nu bezig met het decouperen en storyboarden van een korte film van regisseur Omar Brand. Ook ben ik gevraagd om een internationale speelfilm te storyboarden van regisseur Elbert van Strien. Daarnaast ben ik al acht jaar pre-productie coach (scenario, productie, decoupage) voor aanstormend talent bij Stichting Film-a-lot in Zeeland.”

Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?

“Het is de geweldige combi van drie hobby’s: tekenen, verhalen bedenken en film.”

Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ advies te geven, wat zou dat zijn?

“Een filmopleiding te doen. Ik geef regelmatig les of workshops, maar heb zelf bijvoorbeeld nooit op de Filmacademie gezeten. Ik heb mezelf alles aangeleerd of ervaring in de praktijk opgedaan. Autodidact zogezegd.”

Welke prestatie heeft jou het meest trots gemaakt?

“Mijn laatste grote wapenfeit Brimstone en het wederom samenwerken met Martin Koolhoven. We zijn een goed team samen en hebben zeven maanden intensief aan de film gewerkt. Dat hij dan zo veel internationale goede recensies krijgt en prijzen wint (met name voor de cinematografie), daar word je wel trots van ja.”

Vind je dit interessant?
Doe ook mee aan de Masterclass From Script to Screen van Raimond!
Tell me more

Zijn er ontwikkelingen waar je naar uitkijkt?

“Het scenario waarvoor ik geselecteerd was bij het filmfonds is nooit verfilmd geraakt, ondanks diverse interesses van bekende regisseurs. Andere projecten kwamen er bij hen of bij mij tussen. Ik ben het nu weer aan het oppakken, met hulp van het bevriend scenarioschrijvers-duo Mischa Alexander en Jochem ten Haaf.”

“Ook is de concept-art die ik voor de Bos Bros Film van regisseur Anne de Clercq heb getekend verwerkt tot een pitch-moving storyboard. Dat is gepresenteerd bij CineSud, om zo internationale co-producten te werven. En succesvol! Dat wil ik straks met mijn eigen project ook gaan doen!”

Wat is voor jou de meerwaarde van het maken van films buiten een epicentrum als de Randstad?

“Ik woon zelf (deels) in Zeeland. Ook daar werk ik met Stichting Film-a-lot om de regio/provincie te promoten om films te maken. De Euregio heeft natuurlijk het voordeel om samen te werken met buitenlandse co-producten en financierders. Zo is ook Brimstone ontstaan.”

Op welke gebieden zie jij nog mogelijkheden tot verbetering met betrekking tot het maken van films in de Euregio?

“(Mijn) Zeeland zou zijn speelveld nog meer moeten vergroten of benadrukken. Wellicht een samenwerking met CineSud? Volgens mij doet CineSud mooi pelgrimswerk, want iedereen kent het in Nederland!”

Wat adviseer je aan andere media- en filmprofessionals?

“Besteed ruimschoots aandacht aan het visueel uitdenken van je film en je decoupage. Storyboard-brainstormsessies helpen daar flink bij. Het maakt complexe scènes inzichtelijk en duidelijk voor producenten, crew en zelfs voor de regisseur. Ik kom nog regelmatig tegen dat producenten geen ruimte in hun budget hebben opgenomen voor storyboards.”

Andere content