Hoe kom je tot het Gouden Filmidee?

Zes waardevolle tips bij het braintstorm- en schrijfproces.

Er zijn boeken vol geschreven over het bedenken van goede filmideeën en het schrijven van gouden filmscripts. Paul Ruven zorgde er met zijn boek Rijk door 1 Zin een jaar of acht geleden zelfs voor dat Nederland plots vele scenarioschrijvers rijker was. Rijk is niemand er echter ooit door geworden. Maar goede filmideeën heeft het wel opgeleverd. Enkele tips over hoe je wellicht ooit tot het Gouden Filmidee komt.

1. Blijf bij jezelf

Het is al door meerdere filmmakers geroepen, maar het is ook vaak echt zo: de beste films zijn vaak de meest persoonlijke. Of zijn in ieder geval gebaseerd op iets dat een maker persoonlijk heeft meegemaakt of een diepe indruk heeft achtergelaten. Dit kan een concrete gebeurtenis zijn, maar ook een levenswijze of –visie die de maker als mens heeft beïnvloed. Wanneer je dus begint na te denken over je volgende meesterwerk, is het helemaal niet verkeerd om uit je eigen ervaring te putten. Een bijkomend voordeel is dat als jij gepassioneerd bent over iets, je dit ook direct terug ziet in het eindresultaat. Je staat dan sowieso al met 1-0 voor. Vertrouw dus op jezelf en je eigen smaak.

2. Zorg voor routine

Schrijven gaat niet altijd vanzelf. Soms zijn er zelfs hele periodes dat het niet echt wil vlotten. Het kan daarom goed zijn om van schrijven een routine te maken, zodat je ook op de dagen dat het niet loopt toch ‘gedwongen’ wordt een half uurtje te gaan zitten. Ook voor brainstormen over ideeën geldt hetzelfde: het kan dan zo zijn dat negen ideeën bewonderenswaardig slecht zijn, maar wie weet zit er in de tiende toch iets dat je drie weken later alsnog op het juiste spoor zet.

3. 'Beter goed gejat, dan slecht bedacht'

Klinkt misschien niet heel zuiver, maar hé, kijk eens om je heen: hoeveel gelijksoortige films zie je wel niet? En dat heeft een reden: wat succesvol is, ziet men in de filmwereld graag terug. Ben dus niet bang om voort te borduren op iets goeds dat je gezien hebt. De kunst is om er zo’n draai aan te geven dat je er weer een eigen en extra dimensie aan toevoegt. Het is dus niet erg deels te kijken naar iets anders dat goed is, in plaats van veel te veel tijd te steken in iets dat het toch nooit gaat worden.

Vind je dit interessant?
Wist je dat we ook 1-op-1 coaching aanbieden? Ook schrijfcoaches staan voor je klaar.
Tell me more

4. Sluit jezelf niet op en probeer eens door de ogen van een ander te kijken

“Je bent scenarioschrijver? Het zal wel muf ruiken op je zolderkamer dan …” Het cliché is er niet voor niks. Als schrijver of filmmaker heb je nog wel eens de neiging je op één plek op te sluiten tot je voortgang hebt geboekt. Maar juist om inspiratie te krijgen voor goede ideeën of je script is het belangrijk de wereld in te te trekken. Je hoeft niet meteen naar Zuid-Afrika of Bolivia, ook in de buurt – of de geschiedenis van je eigen omgeving – kunnen goede inspiratiebronnen zijn. Juist daar liggen vaak goede ideeën voor het oprapen, die je zelf niet eens ziet omdat je er al tientallen jaren straal voorbij loopt. Bekijk je eigen omgeving eens door de ogen van een buitenstaander en je zult versteld staan: inspiratie is overal.

5. Schrijf alles op (en zorg dat je dat ook altijd kunt!)

We kennen het allemaal wel: je zit in de trein, jogt een rondje of staat in de sportschool en opeens heb je het! Je vertrouwt erop dat je het een uur later thuis nog wel weet en op kunt schrijven, maar hoe vaak komt het niet voor dat je je ingeving toch kwijt bent? Zorg er daarom voor dat je altijd iets bij je hebt om notities te maken. Dit kan een klein notitieblok zijn, maar kan ook gewoon in je telefoon. En ben ook niet bang desnoods even iets in te spreken op de voice-recorder van je telefoon terwijl je in de rij bij de kassa staat.

6. Doe het eens heel anders

Waar routine aan de ene kant heel belangrijk is, kun je in de manier waarop je brainstormt of schrijft het juist eens heel anders aanpakken. Speel eens met de bekende ‘Wat als …’-grappen, draaien filmideeën eens volledig om of vraag je vriend die bekend staat om zijn slechte humor eens om samen te brainstormen aan de hand van wat kernwoorden. Wie weet wat er gebeurt …

Over de auteur

Guido Franken

Guido Franken (1988, Brunssum) behaalde zijn Master ‘Film en Televisie’ aan de Universiteit Utrecht. Naast zijn werk als producent van korte films, documentaires en animaties is hij oprichter van NeerlandsFilmdoek.nl, drijvende kracht achter CineSud en sinds 2016 Limburg Film Commissioner. Tevens is hij festivaldirecteur van Euregion Shorts Film Festival en SHIFT Film Festival.

Andere content