Inspiratie: drie succesvolle en sterke reclamecampagnes

Een briljant format is ontzettend simpel.

Het ontwikkelen en realiseren van een promotie- of reclamefilm die opvalt en de kijker bijblijft zorgt altijd voor vele slapeloze nachten, versleten toetsenborden en grijze haren. Toch blijkt een briljant format soms ontzettend simpel. Laat je inspireren door onderstaande reclamecampagnes.

Nederlands Film Festival: Voor je het weet, zit je er middenin ...

“Het was een waanzinnig mooie en spannende shoot: 40 man crew, 80 figuranten, 6 topacteurs en een enorme spanning, omdat we nietsvermoedende passanten in de hoofdrol manoeuvreerden. Ik ben altijd op zoek naar andere manieren van een verhaal vertellen; een goede commercial moet bijzonder en vernieuwend zijn. Daarom sprak dit idee me zo aan. Een combinatie van een super filmische actiefilm en een flashmob, dat is nog nooit gedaan. Iedereen die het spotje ziet, moet straks zeggen: ‘Wow! Is dit echt?’”

Het Nederlands Film Festival maakte in 2011 een unieke reclamecampagne waarin het veel aan het toeval en het publiek overliet. In de regiewagen werden ongetwijfeld vele zweetdruppels opgeveegd. Nietsvermoedende voetgangers werden in het centrum van Utrecht plots van straat gerukt en voor ze het wisten stonden ze oog in oog met een gijzelnemer en gijzelaar. Het festival scoorde dat jaar een bezoekersrecord.

Vodafone Firsts

Hoe simpel kan een idee zijn: vraag aan twee willekeurige personen wat zij nog nooit hebben gedaan, maar wel graag nog willen doen. Zet dit tweetal vervolgens bij elkaar en let’s role! Onderstaande campagne van Vodafone is momenteel een hit op het internet en niet zonder reden. Niet alleen geeft het op het oog simpele basisidee blijk van creativiteit en inventiviteit, ook speelt men goed in op een groeiende trend het publiek te betrekken bij zowel je product als campagne. En vooral met Oma Ria hebben de makers een gouden troef in handen.

BIVV nodigt je uit op je eigen begrafenis

Confronterend, maar doeltreffend. Nodig een snelheidsduivel uit op zijn of haar eigen begrafenis. Zonder dat zij dit vooraf weten uiteraard. Ook hier lijkt het gegeven oersimpel, maar daarin schuilt juist ook de kracht van de campagne. De makers slagen er overtuigend in hun boodschap – zonder met een belerend vingertje te wijzen – over te brengen en invoelbaar te maken. Hier zal ongetwijfeld lang over zijn vergaderd, want hard en onconventioneel is de aanpak wel, en voor grote organisaties blijft dat altijd een stap in het diepe.

Andere content