Limburgs Talent: Ben Verbong

Bekender in Duitsland dan in Nederland?

In de reeks ‘Limburgs Talent’ selecteren we periodiek een audiovisueel talent van Limburgse bodem. Vandaag de Tegelse filmmaker Ben Verbong (1949), die zowel nationaal als internationaal grote producties regisseerde.

Over de regisseur

Sommige cineasten schieten meteen raak. Zo ook Ben Verbong. Zijn langspeelfilmdebuut Het Meisje met het Rode Haar (1981) deed het niet alleen goed bij het publiek, ook de critici smulden ervan. De film werd zelfs genomineerd voor een Gouden Beer tijdens het filmfestival van Berlijn. Nadien maakte Verbong in Nederland nog films als De Schorpioen (1984) en De Flat (1994). Vervolgens vertrok hij naar Duitsland, waar hij naam maakte met Das Sams (2001) en diverse televisiefilms. Met The Von Trapp Family: A Life of Music maakte hij in 2015 een grote Engelstalige productie. Dit jaar moet de nieuwe miniserie Honigfrauen op de Duitse televisie uitkomen.

De Drie van Ben Verbong

Het Meisje met het Rode Haar (1981)

Wie kent het levensverhaal van het meisje met het rode haar niet? Hannie Schaft was een van de bekendste Nederlandse verzetsstrijders. Ben Verbong pakte het voor zijn speelfilmdebuut meteen groots aan. Na kleine artistieke korte films, wilde hij met zijn bioscoopdebuut direct een groot publiek aanspreken. Voor de rol van Hannie Schaft contracteerde hij Renée Soutendijk, inmiddels gevierd actrice, toentertijd nog relatief nieuw. Het betekende haar eerste grote, dragende rol in een bioscoopproductie. Ondanks dat het doel was een groot publiek aan te spreken, zit de film vol interessante filmische keuzes. Met name de kleurkeuze van de film viel op: vrijwel het gehele beeld is in het laboratorium ‘ontkleurd’. Ook de muziek en het camerawerk konden rekenen op jubelende kritieken. Het Meisje met het Rode Haar werd een succes: zowel het bioscooppubliek wist de film te vinden, maar ook de Nederlandse critici en op internationale schaal wist de film veel lof te oogsten.

De Flat (1994)

Na de nog redelijk artistiek ingegeven eerste paar films van Ben Verbong – Het Meisje met het Rode Haar, De Schorpioen en De Kassière – pakte de regisseur het in de jaren negentig anders aan. Met De Onfatsoenlijke Vrouw maakte hij in 1991 een erotische film die duidelijk mikte op een heel ander publiek. In 1994 presenteerde de Limburgse filmmaker vervolgens De Flat, ook dit keer had de film een behoorlijk erotisch randje. Wie de film naast het Amerikaanse Sliver legt (die iets eerder in première ging), zal verbaasd zijn over de vele overeenkomsten. Scenarist Jean van de Velde noemde het toevallig, al hadden hij en producent Gijsbert Versluys eind jaren tachtig Hollywood proberen te porren voor dit idee. Verbong waagde zich er in 1994 uiteindelijk aan, maar kon niet voorkomen dat de film in de Nederlandse bioscopen een grote flop werd. Eigenlijk de eerste voor de cineast, die nadien – op de miniserie Charlotte Sophie Bentinck (1996) na – ook geen productie in Nederland meer regisseerde. De Flat kende wel een uitstekende internationale carrière en werd aan 22 landen verkocht en nog steeds regelmatig uitgezonden op televisie.

Das Sams (2001)

In Duitsland pakte Verbong het heel anders aan. Na eind jaren negentig enkele televisiefilms en -series te hebben geregisseerd, was zijn doorbraak een feit na het succes van de familiefilm Das Sams in 2001. De film won diverse grote Duitse prijzen en ‘Sproet’ – zoals het hoofdkaraktertje in Nederland heet – kreeg nadien nog enkele vervolgfilms. De film is gebaseerd op een populair jeugdboek en Verbong slaagde erin drommen families (van jong tot oud) naar de bioscopen te lokken. Inmiddels is Verbong al zo’n twintig jaar actief in Duitsland en is hij een veelgevraagd regisseur voor zowel televisie als de bioscoop. Zijn laatste film, Von Trapp, was in Duitsland geen doorslaand succes, maar werd voor veel geld door Lionsgate aangekocht voor de Amerikaanse markt. Binnenkort verschijnt een nieuwe, driedelige miniserie van zijn hand: Honigfrauen.

Over de auteur

Guido Franken

Guido Franken (1988, Brunssum) behaalde zijn Master ‘Film en Televisie’ aan de Universiteit Utrecht. Naast zijn werk als producent van korte films, documentaires en animaties is hij oprichter van NeerlandsFilmdoek.nl, drijvende kracht achter CineSud en sinds 2016 Limburg Film Commissioner. Tevens is hij festivaldirecteur van Euregion Shorts Film Festival en SHIFT Film Festival.

Andere content