Roel Willems over zijn nieuwe documentaire

Het Bergdorpje is 4 en 5 maart
te zien op L1.

Roel Willems maakte de afgelopen jaren documentaires over uiteenlopende (Limburgse) onderwerpen. Van de ontwikkeling van een bedrijventerrein tot muziekdocumentaires. Eerder deze maand ging zijn meest recente documentaire Het Bergdorpje in wereldpremière tijdens het Dutch Mountain Film Festival. In het eerste weekend van maart zendt L1 de film uit op televisie.

“Als het verhaal echt de moeite waard is, ga dan niet zitten wachten op eventuele toekenning van subsidie.”

Duizendpoot

De in 1974 geboren Roel Willems is de afgelopen jaren een bekend gezicht in de Limburgse filmscène. Niet alleen was hij jarenlang voorzitter van CineSud, ook is hij docent audiovisueel aan het Arcus College Kunst, Theater & Media en maakt hij vanuit zijn eigen bedrijf Blend-r audiovisuele producties in allerlei vormen en maten. “Ik kom oorspronkelijk uit Limburg, maar heb enkele jaren in de Randstad doorgebracht. Ik ben teruggekomen om tv te gaan maken. Dat doe ik nu vanaf 2010 vanuit mijn eigen bedrijf Blend-r, waarbinnen ik ook commercials, portretten, bedrijfsvideo’s en lange(re) documentaires ben gaan maken.”

En met succes. Na Van Philips naar C-Mill: De ontwikkeling van een bedrijventerrein in 2013, haalde Roel in 2014 nationale podia met zijn documentaire The Merciless Hammond Battle, over de Limburgse muzikanten Robin Piso en Thijs Schrijnemakers die het oude Hammond orgel opnieuw elan geven. De film werd geselecteerd voor onder meer DOCFeed en het Leids Film Festival en zorgde voor volle zalen in onder andere het Royal Theater in Heerlen. Met Young Pioneers – in co-regie met Martijn Daamen – bleef hij een jaar later in de muziekwereld. Met Het Bergdorpje slaat hij de weg in van Limburgse tradities.

Subsidie

“Het Bergdorpje gaat over het bergdorpje Vijlen,” vertelt Roel. “Terwijl het platteland in Limburg, en het Heuvelland in het bijzonder, te kampen heeft met de krimp, slaagt Vijlen er in om het hoofd boven water te houden. Sterker nog: er is sprake van economische expansie. Zo is het aantal horecabedrijven de laatste jaren toegenomen en worden er goede zaken gedaan. Voor de ondernemers is het de enige manier om het dorp en al haar functies te laten overleven, maar voor autochtone bewoners een bedreiging van de kwaliteit van leven en het behoud van Limburgse tradities en levenswijze in het bijzonder. Dat contrast fascineerde me.”

Makkelijk was het maken van de documentaire echter niet. “De subsidies bleven uit. Maar enkele verhaallijnen waren op het moment van draaien zo actueel dat we besloten hebben toch te gaan filmen. Dit was een financieel risico. Helaas hebben we niet zoveel kunnen draaien als dat eigenlijk de bedoeling was. Hierdoor zijn sommige verhaallijnen gesneuveld omdat we niet tot de kern konden komen.” Dat was niet de enige consequentie van het uitblijven van subsidies. “De nationale producent die aan het project verbonden was, heeft uiteindelijk helaas ook om budgettaire redenen moeten afhaken. Dat is jammer, maar de samenwerking heeft wel enkele deuren geopend en kennis overgebracht.”

Ondanks het uitblijven van de benodigde financiële steun heeft Roel, samen met zijn lokale producent en redacteur Viktor Terpstra, het project toch afgerond. “Als het verhaal echt de moeite waard is, moet je niet gaan zitten wachten op eventuele toekenning van subsidie. Er zijn andere wegen om een project tóch te laten slagen, ook al kun je niet zoveel doen als dat je zou willen doen. We hebben veel mensen kunnen enthousiasmeren. Ook achteraf nog, met crowdfunding. Viktor en ik bleven erin geloven dat dit verhaal verteld moest worden.”

Limburg

Net als zijn eerdere documentaires, heeft ook Het Bergdorpje een oer-Limburgs onderwerp of thema als onderwerp. Het ligt voor de hand dat dit ook voor een volgend project zal gelden. “Dat durf ik nu nog niet te zeggen. De documentaire heeft, ook door het uitblijven van de benodigde financiële middelen, toch meer impact gehad dan ik had gedacht. Er zijn wel wat ideeën voor nieuwe projecten en er liggen ook enkele aanbiedingen, maar er is nog niets concreet.”

Als voormalig voorzitter van CineSud heeft Roel de ontwikkeling van Limburg als filmregio van dichtbij meegemaakt. Wat hem vooral is opgevallen? “Niet iedereen vertrekt meer naar de Randstad. Je ziet dat steeds meer mensen hier voor hun kans gaan. Er komt steeds meer aanwas vanuit scholing en er blijft steeds meer kennis in Limburg. Het klimaat verandert: de Limburgse filmindustrie begint steeds volwassener te worden, qua kennis, faciliteiten, creativiteit en vooral durf. Het is mooi om te zien dat dit blijft groeien, net als CineSud zelf.”

Andere content