Verhaal vs. Statistiek

We horen het steeds vaker als het over het ontwikkelen en inzetten van film, video of animaties gaat. Wanneer gebruik je verhaal en wanneer zet je feitelijk in op usp’s, toegevoegde waarde en alle voordelen? En kan dit ook hand in hand gaan? De vraag is en blijft: wat is je doel en op welke momenten zet je je promotionele middelen in?

Prikkelende eerste laag

Een goede verhaalstructuur werkt. Het bindt mensen aan je organisatie, product of dienst. Je kunt er ideeën en opvattingen tastbaar mee maken. Een belangrijk voordeel is dat je mensen op hun gevoel kunt aanspreken. Wanneer je ‘brand awareness’ gaat creëren, mensen nieuwsgierig wilt maken of wilt prikkelen dan is storytelling je beste keus. Zorg ervoor dat je met een helder praktijkvoorbeeld komt en wat het voor je doelgroep kan betekenen. Trigger mensen door een goede inzet van vraag en conflict en zorg ervoor dat mensen willen weten hoe het verhaal eindigt. Je kijker moet nieuwsgierig worden. Vervolgens verwijs je ze door naar bijvoorbeeld (een andere pagina op) je website – de tweede laag – waar mensen die meer willen weten alle overige informatie kunnen vinden en desgewenst contact kunnen opnemen (derde laag).

People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.

Niet alles is verhaal

Natuurlijk moet je je ervan bewust zijn dat statistieken, usp’s, ubr’s, onderscheidende waarden, toegevoegde waarde en ga zo maar door van groot belang zijn.

Vooral wanneer mensen al besloten hebben om met een organisatie in zee te gaan zal het verhaal niet altijd meer directe noodzaak zijn. In dat geval is het belangrijk om onderscheidende waarden goed te communiceren. Het is dus van belang om te onderzoeken in welke fase de potentiële klanten zich bevinden. Ook hier speelt video een steeds grotere rol. Niet op de laatste plaats vanwege het feit dat mensen nou eenmaal visueel zijn ingesteld en gevisualiseerde informatie beter tot zich nemen. Youtube is hier je grote vriend. Video’s voorzien van de juiste tags kunnen ontzettend goed scoren in de zoekresultaten (High Domain Authority).

Maar … ook mensen die sterk twijfelen, wanneer de voordelen van product of dienst enigzins gelijk bijvoorbeeld, kunnen de beslissing op gevoel en intuïtie maken. Doorslaggevend kan dan – daar is ‘ie weer – het verhaal zijn.

Conclusie

Het is dus nooit verkeerd om een goed verhaal te hebben. Wanneer je de essentie krachtig visualiseert, dit met de belangrijkste toegevoegde waarde combineert én dit bewust gaat uitdragen ben je goed op weg. Zie het verhaal als een basislaag die je gebruikt als de fundering van je campagnes en communicatie. Op dit fundament bouw je verder met statistiek, onderzoek, voordelen enzovoorts. Tenslotte kijk je naar de middelen die je hiervoor gaat inzetten.

Inspiratie

Zoals altijd sluiten we graag af met een mooi voorbeeld van brand storytelling op basis van universele waarden. Hier komt (nog) geen enkele statistiek aan te pas.

Over de auteur

Jascha Neutelings

Jascha Neutelings (1989) is visual storyteller bij Story Experts. Met krachtige verhalen als uitgangspunt maakt Story Experts filmproducties en animaties die de aandacht trekken en vasthouden.

Andere content